|
Případ Kasl - důkaz selhání médií4. 6. 2002 - Milan J. Hamerský, předseda LiRA Chování médií v kauze Kasl dobře ilustruje jejich fatální selhání v informačním předvolebním servisu pro své čtenáře, posluchače (konzumenty). Média s úlevou našla nové téma, které jim umožní na několik dní nahradit nenápaditou předvolební "bramboračku" novým obsahem.I když ještě neskončila kampaň politických stran k volbám do Poslanecké sněmovny, už teď je možné hodnotit některé její rysy. Podíváme-li se na média, vidíme že projevila naprostou bezradnost v uchopení volební kampaně. Žádné z (hlavních) médií nenašlo způsob jak věcně, pravdivě, ve strávitelné formě a rozsahu nabídnout svým čtenářům (posluchačům) kvalitní předvolební servis. Na prvních stránkách deníků najdeme každodenně více či méně karikující popisy mítinků hlavních stran, volební průzkumy (spíše návody) a povrchní kvazianalýzy nejčastěji na téma kdo s kým po volbách. Přestože mají "malé" strany v souhrnu podporu přes 10% (v minulých volbách v roce 1998 dostaly 11,3%), prostor v médiích (1-2 % dle analýz InnoVatio) tomu vůbec neodpovídá. U většiny médií je zřetelná, byť nepřiznaná náklonost ke konkrétním politikům či stranám. Bezradnost médií dobře dokumentuje případ exprimátora Kasla. Zdálo by se překvapující, jak obrovský prostor (např. celostránkové rozhovory) dala všechna média politikovi "na odchodu". Srovnatelnému zájmu se těší pouze předsedové ODS, ČSSD a Koalice. Ostatní si o tom mohou nechat pouze zdát. Má to však jednoduché vysvětlení. Média mají bezpracně TÉMA. Do nezáživné a už trochu únavné kampaně byl nečekaně vnesen vzruch. Proto rychle vytěžit z této kauzy co to ještě jde. Po 101 (Právo,...ČT1,..ČRo) se zeptat - a proč jste pane primátore..? > Kritizovat umí každý, proto přidám dva náměty na řešení. *Návod jak postupovat přináši aktuální číslo Reflexu, najdeme v něm velmi solidně zpracovaný souhrn nejdůležitějších hlasování poslanců o zákonech v oblasti životního prostředí. K textu jsou přiložena tabulky 15 poslanců hlasujících nejvíce a nejméně ve prospěch životního prostředí. Takovýto materiál nahradí desítky zbytečných komentářů a rozhovorů, které vyvolal např. leták: "ODS volí prostředí pro život". *Celostátní média si snadno mohou udělat analýzy činností jednotlivých resortů za čtyři roky, přidat k nim hodnocení odborníků a nechat následně vyjádřit politiky specializující se na danou oblast. Konkrétní resort lze novinářsky "vytěžit" na více dní uceleného zpravodajství. *Novinářům by prospěl přímý kontakt se čtenáři při pořádání veřejných diskuzí s politiky, jako se o to snaží např. Respekt. |
|